Θέατρο Κωφών: -Μια συγκλονιστική θεατρική εμπειρία -Στα παρασκήνια της παράστασης “Κάρβουνο”

Την πρώτη φορά που παρακολούθησα θέατρο Κωφών, νόμιζα ότι ο χρόνος κυλούσε πολύ αργά ή μάλλον πολύ διαφορετικά. Βυθίστηκα μέσα στο έργο και σε έναν κόσμο διαφορετικό. Το περιθώριο άρχισα να αλλάζει σχήμα. Ήμουν εγώ. Όσες φορές ταξιδεύω, προσπαθώ να βλέπω τις παραστάσεις στα θέατρα κωφών. Εκεί τα πράγματα είναι λίγο πιο απλά, πιο εύκολα, πιο αποδεκτά. Οι κωφοί δεν αποτελούν εξαίρεση στην τέχνη.

Στην Ελλάδα, το Θέατρο Κωφών έγινε με έναν τρόπο σχεδόν ηρωϊκό, πριν από 30 χρόνια από τη Νέλλη και τον Στρατή Καρρά. Μέσα σε ένα περιβάλλον αδιανόητο, στο οποίο κρύβαμε κάθε μορφής αναπηρία. Ενα θέατρο με πολιτική και κοινωνική στάση. Φέτος, στο θέατρο της πλατείας Κουμουνδούρου, ανεβαίνει το «Κάρβουνο». Η παράσταση είναι μια σύνθεση από αληθινές μαρτυρίες, αποσπάσματα από λογοτεχνικά έργα και τραγούδια που είναι της εποχής ή αναφέρονται έμμεσα σε αυτήν, κερδίζοντας την τότε λογοκρισία. Αρκετός όγκος του κειμένου έρχεται από το βιβλίο “Το δίκιο” του Νίκου Αραπάκη, ένα εξαιρετικό βιβλίο, και σε επίπεδο μυθοπλασίας αλλά και στο πόσο κατατοπιστικό είναι για την εποχή. Ο Βασίλης Βηλαράς, σκηνοθέτης της παράστασης μας τα εξηγεί καλύτερα.

Πότε ξεκίνησε η συνεργασία σας με το Θέατρο Κωφών; Η συνεργασία μου με το Θέατρο Κωφών ξεκίνησε το 2010. Μόλις είχα τελειώσει τη δραματική σχολή και η διευθύντρια της σχολής Νέλλη Καρρά, μου πρότεινε να αναλάβω τη θέση του σκηνοθέτη στο θέατρο που η ίδια ίδρυσε σχεδόν τριάντα χρόνια πριν. Από τότε έχουμε κάνει μαζί δύο παραστάσεις και σε λίγο ανεβαίνει η τρίτη μας δουλειά μαζί.

Μιλήστε μου για τη φετινή σας παραγωγή

Η φετινή παραγωγή έχει τίτλο ‘Κάρβουνο’ και τοποθετείται στα χρόνια του Εμφυλίου. Μιλάει για τον έρωτα την περίοδο του πολέμου. Για ένα ζευγάρι που θέλει να είναι μαζί αλλά η χρονική περίοδος είναι πιο ισχυρή από τις δικές τους επιθυμίες. Έτσι αναγκάζονται να χωριστούν. Ο άντρας στο βουνό, η κοπέλα στην πόλη. Εδώ καλείτε ο έρωτας να αποδείξει αν είναι ικανός να υπερβεί έννοιες όπως προδοσία, αποκτήνωση, λιποταξία, πίστη στην όποια πατρίδα και κυρίως πίστη στον άνθρωπο.

Εξηγείστε μου πως ανεβαίνει μια παράσταση στο θέατρο κωφών.

Το Θέατρο Κωφών

επιδιώκει πάντα να έχει μικτό κοινό κωφών και ακουόντων θεατών. Αυτός είναι και ο λόγος που οι ενώ παραστάσεις γίνονται στην νοηματική γλώσσα, εκτός της σκηνής υπάρχουν ακούοντες ηθοποιοί οι οποίοι δίνουν της φωνές τους σε αυτό που συμβαίνει επί σκηνής. Έτσι ώστε να μη χάνεται από κανέναν η πληροφορία που χρειάζεται για να παρακολουθήσει την παράσταση. Η συνθήκη αυτή ισχύει εδώ και τριάντα περίπου χρόνια.

Φέτος δοκιμάζουμε κάτι καινούριο, κάτι που επιχειρούμε για πρώτη φορά και ελπίζουμε να λειτουργήσει. Ανεβάζουμε τους ακούοντες ηθοποιούς πάνω στη σκηνή. Μοιράζονται τους ρόλους με τους κωφούς ηθοποιούς επί σκηνής πια σε μια προσπάθεια να δοκιμάσουμε την απόλυτη ενσωμάτωση που χρόνια χτίζεται. Θεωρήσαμε ότι ήρθε η στιγμή να συνδυάσουμε την οπτικοκινητική γοητεία της νοηματικής γλώσσας, με την ηχητική δύναμη του λόγου των ακουόντων επιδιώκοντας τη συνολικά πιό δυνατή εμπειρία. Υπάρχει δυσκολία στο να παρακολουθήσει κάποιος την παράσταση;

Όχι, δεν υπάρχει δυσκολία. Είναι μια εμπειρία που όταν πετυχαίνει είναι εξαιρετικά γοητευτική. Κυρίως γιατί βλέπεις μπροστά σου να γκρεμίζονται όλες οι προκαταλήψεις περί αναπηρίας, ανικανότητας και έλλειψης επικοινωνίας λόγω της κώφωσης. Βλέπεις ηθοποιούς είτε κωφούς είτε ακούοντες που το βασικό στοιχείο που τους ενώνει είναι η αγάπη για την πρόβα, για τη δημιουργική διαδικασία. Και έτσι παύει να είναι ζήτημα η αναπηρία. Γίνεται μεγαλύτερο ζήτημα η συνεργασία, η επίτευξη του κοινού στόχου που είναι η παράσταση. Παύει να είναι σημαντική η διαφορετικότητα. Είναι μόνο γοητευτική. Και στις δύο περιπτώσεις. Θέατρο Κωφών Ελλάδος - Κάρβουνο (teaser) - YouTube

var ytcsi = {gt: function(n) {n = (n || '') + 'data_';return ytcsi[n] || (ytcsi[n] = {tick: {},span: {},info: {}});},tick: function(l, t, n) {ytcsi.gt(n).tick[l] = t || +new Date();},span: function(l, s, n) {ytcsi.gt(n).span[l] = (typeof s == 'number') ? s :+new Date() - ytcsi.data_.tick[l];},info: function(k, v, n) {ytcsi.gt(n).info[k] = v;}};(function() {var perf = window['performance'] || window['mozPerformance'] ||window['msPerformance'] || window['webkitPerformance'];ytcsi.tick('_start', perf ? perf['timing']['responseStart'] : null);})();if (document.webkitVisibilityState == 'prerender') {ytcsi.info('prerender', 1);document.addEventListener('webkitvisibilitychange', function() {ytcsi.tick('_start');}, false);}try {ytcsi.pt_ = (window.chrome && chrome.csi().pageT ||window.gtbExternal && gtbExternal.pageT() ||window.external && external.pageT);if (ytcsi.pt_) {ytcsi.info('pt', Math.floor(ytcsi.pt_));}} catch(e) {}

Via

eXodosclub.blogspot.gr
   
   



 adiexodos.gr

Share/Bookmark
Post A Comment
  • Τα σχόλια σας ΕΔΩ . . Comment using Blogger
  • . .ή στο Facebook . Comment using Facebook
  • . . Comment using Disqus

Δεν υπάρχουν σχόλια :